Telefonförsäljare

Telefonförsäljare

En duktig telefonförsäljare vet att man inte säljer bäst med munnen utan med öronen. Att lyssna, tänka till, känna in och sedan kanske börja sälja. Det är långtifrån alla säljare som klarar detta. Så här kan det låta.
   – Hur kan man tacka nej till att få fem par kalsonger gratis!
   Svar:
   – Det är aldrig gratis eftersom någon sedan ska betala!
   – Varför vill du förstöra miljön och inte köpa enbart grön vindkraftsel av oss?
   Svar:
   – Därför att den el som kommer ut genom alla eluttag i hela Sverige alltid och dygnet runt är en mix till stamnätet och övriga elnät av (2013) ca 38% kärnkraft och ca 48% vattenkraft och det är tillförlitlig baskraft och även grön el. Resten är ca 10 % kraftvärme (avfall/hushållssopor, flis, kol, olja m.m.) samt vindkraft och andra kraftkällor.
   – Jag gillar inte dyrare och ineffektiv vindkraft som du tror att ni ska sälja och enbart leverera. Det är bedrägligt att låta folk tro att man får enbart vindkraftsel till eluttagen, när det handlar om att ni enbart köper in vindkraftsel men leveransen till mina eluttag alltid är en mix av all produktion. Då blev den unge mannen i luren ganska tyst och la snabbt på luren.
   Telefonförsäljare som ändå säljer, gör det många gånger för att den som ska köpa inte har lyssnat, ställt rätt frågor och tänkt till och kunnat kolla fakta, begärt skriftligt på allt innan beslut, eller kanske inte vågat säga nej. Envisast är de telefonförsäljare som vill att du ska byta leverantör av telefon eller bredband, och det blir väldigt sällan varken biligare eller bättre.
   Hur gör du? Själv har jag börjat med att direkt avbryta alla telefonförsäljare med orden "nej, nej, nej, och hej med dig". Och tro´t eller ej –  tycker nog att det blivit lite färre telefonförsäljare den senaste tiden. Måste bero på min usla pension som de säkert luskat reda på...
"Att sälja och kommunicera gör man inte främst med munnen,
utan med öronen."

Håll bloggen levande och kommentera!

  • Ylva Ericon • 1 november 2014 19:13:11
    Måste erkänna att jag har torskat på abonnemangbyte på grund av försäljarnas babbel. Men med tiden har jag insett det bästa tänkbara: Räcka över luren till Bosse, min sambo. Poff ! så läggs luren på snabbt som blixten. Vi står dessutom på NIX-listan.

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv